Het ontstaan
Peng Ying Shui staat voor ‘De Krachtige Weg Van Het Water’. De eeuwenoude tradities, filosofie en klassieke trainingsmethodes uit de Chinese krijgskunst vormen de basis van Peng Ying Shui.
“Kung fu betekent voor ons passie, gedrevenheid, respect en traditie.”
De stijl van Peng Ying Shui is een afgeleide van Shan Chuan (het waaier boxen), die weer een afgeleide is van Ngo Mee (de bergstijl). Hoewel de oorsprong van de Ngo Mee stijl zijn oorsprong vindt in China is deze doorontwikkeld in Indonesië. Tenslotte is de Ngo Mee stijl vlak na de tweede Wereldoorlog meegenomen naar Nederland. Daarvan afgeleid is vervolgens de stijl Shui Chuan die is ontstaan in Maastricht.
De filosofie
Water vormt samen met Aarde, Vuur en Lucht de vier elementen van ons aardse bestaan. Ondanks de verwoestende kracht van water kan geen mens er zonder. Ons streven is evenwicht, de Yin-Yang filosofie. Deze filosofie staat tevens voor oneindigheid. Deze oneindigheid is weer terug te vinden in de kringloop van het water; Water vormt zich op een berg en stroomt als beekje naar het dal. De beekjes uit de bergen vormen zich samen tot een rivier en stroomt dan naar de zee. De zon verdampt een deel van het water wat weer opstijgt in de atmosfeer en zich tot wolken vormt. Deze wolken worden door de wind meegevoerd, onder andere naar de bergen. Hier daalt het water neer in de vorm van neerslag, en dan begint de kringloop van voren af aan. Een oneindig proces dat symbool staat voor de kringloop van het leven.
De krachtige weg van het water
Hoe is de naam “De Krachtige Weg Van Het Water” ontstaan? De sierlijkheid waarmee water zich beweegt kan uitzonderlijk genoemd worden. Het maakt niet uit of het om een kabbelend beekje, de woeste zee of om een donderende waterval gaat. Men kan een massieve steen doorboren door er jarenlang waterdruppels op te laten vallen. Soms kan een zachte uitvoering een veel krachtiger effect hebben dan een harde uitvoering.
Net als water pas je jezelf binnen Kung Fu aan aan je eigen sterktes en zwaktes, de omstandigheden en je tegenstander. Voortdurende beoefening is vereist om kung fu tot een tweede natuur te maken. Sierlijkheid om de innerlijke rust onder alle omstandigheden te vinden en te bewaren. Vandaar de naam “De Krachtige Weg Van Het Water”.
De mythologie van de draak
De draak (Long) speelt binnen de Shui Chuan stijl een belangrijke rol. De eerste reden is de associatie die de draak binnen de Chinese mythologie met water heeft. Deze keuze is versterkt door de grote Chinese rivier, de Huanghe. Een kenmerkende eigenschap van de draak is dat deze in staat is vele gedaanten aan te nemen en zich net als water aanpassen. Op het platteland zag men de draak als de brenger van regen en onweer. Dit kon vreugde én vrees betekenen (Yin-Yang). Toch maakte de associatie met regen hem tot een symbool van vruchtbaarheid. Het ontwaken uit de winterslaap bracht regen en dus groei van gewassen met zich mee. Om regen te mogen krijgen werd dan regelmatig de drakendans uitgevoerd. Tegenwoordig wordt deze dans voornamelijk uitgevoerd tijdens Chinees Nieuwjaar.
De toepassing van de Shui Chuan stijl
Binnen de kung fu bestaan een aantal basisrichtingen en -stijlen: de interne (zachte richting) vs. de externe (harde richting) en de noord vs. de zuid stijl. De basis van de Shui Chuan stijl is een combinatie van noord- en zuid-Chinese stijlen en valt onder de harde richting. De klassieke Shui Chuan stijl kenmerkt en onderscheidt zich met name door de vloeiende bewegingen die symbool staan voor golvend en kolkend water. Zo worden bijvoorbeeld zachte en rustige bewegingen (kabbelende beek) opgevolgd door snelle en harde bewegingen (de waterval, zware golfslag).
De school
De trainers René Verkaart en Jeroen Kroll beoefenen kung fu sinds 1995. Ze zijn beide begonnen met de kungfu beoefening bij Si-Fu Richard Stulting. Hij was verbonden aan de Maastrichtse kung fu vereniging Tueh Ming Sin’Kung die in 2006 opgeheven is. René en Jeroen hebben hier 9 jaar getraind.
In 2004 scheidden zich de wegen van René en Jeroen en Tueh Ming Sin’Kung. Kort voor deze tijd is Remy Biesmans, ook voormalig lid van Tueh Ming Sin’Kung, zijn eigen kung fu school begonnen in Oost-Maarland. René en Jeroen hebben zich hierbij aangesloten en dit was het begin van Kungfu Maastricht (school Peng Ying Shui). René en Jeroen hebben in de eerste jaren voornamelijk getraind en zich op de zwarte band voorbereid. Na verloop van tijd zijn zij les gaan geven onder toezicht van Remy Biesmans en in februari 2009 hebben ze eindelijk de zwarte band gehaald.
Door omstandigheden hebben René en Jeroen besloten de kung fu school Peng Ying Shui in december 2009 van Remy Biesmans over te nemen en zelfstandig verder te gaan.
Lesstof
De beoefening van kung fu is zeer uitgebreid. Dit komt door de voortdurende doorontwikkeling van de stof en de instandhouding van de klassieke beoefening. Hoe verder je vordert, des te gevarieerder zullen de trainingen zijn. Bij Peng Ying Shui gaan we er vanuit dat in principe iedereen kung fu moet kunnen beoefenen ongeacht beperkende factoren. De fysieke beleving en -beoefening zal voor iedereen anders zijn. Deze beleving is onder andere afhankelijk van lichaamsbouw, leeftijd, lenigheid, handicap(s) enzovoort.
Traditioneel kung fu
Klassiek kungfu is de basis van onze school. De eeuwenoude tradities en technieken bevatten veel diepgang en levensfilosofie. De oude technieken tot in perfectie beheersen en gebruiken als basis voor het ontwikkelen van nieuwe technieken, dát is onze passie.
Chin Na / Qin Na
Naast traditioneel kung fu zijn we een belangrijk deel van onze trainingen bezig met Chin Na technieken. Chin Na is een onderdeel van de Chinese vechtkunst die bestaat uit het grijpen en controleren van spieren, pezen en gewrichten met als doel de tegenstander zo te neutraliseren dat er geen (blijvend) letsel ontstaat.
Trainers
Si-Fu Jeroen Kroll
Jeroen beoefent kung fu sinds 1995 en is sinds 2004 trainer bij Kungfu Maastricht. Sinds februari 2009 heeft hij de zwarte band.
Hij heeft zijn eigen Chuan (vorm) ‘Liu Chuan’ ontwikkeld die binnen de kungfu school als 6e vorm beoefend wordt. Daarnaast heeft hij samen met Si-Fu René Verkaart eigen wapenvormen ontwikkeld waaronder het rechte zwaard (Jian), het kromme tempelzwaard (Dao), de lange stok (Qi Mei Gun) en de driedelige stok (San Jia Gun). Jeroen werkt in het MUMC+ bij de Unit Forensische Radiologie.
Si-Fu Rene Verkaart
René beoefent kung fu sinds 1996 en is sinds 2004 trainer bij Kungfu Maastricht. Sinds februari 2009 heeft hij de zwarte band.
Hij heeft zijn eigen Chuan (vorm) ‘Xi Liu Chuan’ ontwikkeld die binnen de kung fu school als 2e vorm beoefend wordt. Daarnaast heeft hij samen met Si-Fu Jeroen Kroll eigen wapenvormen ontwikkeld waaronder het rechte zwaard (Jian), het kromme tempelzwaard (Dao), de lange stok (Qi Mei Gun) en de driedelige stok (San Jia Gun).
Van beroep is René een ‘Stoere Bink’. Hij heeft namelijk zijn eigen ontwerpstudio Stoere Binken Design. Als hobby ontwerpt en verkoopt hij zijn eigen lettertypes onder de naam Characters Font Foundry.
Trainingsopbouw
Onze trainingen hebben een gestructureerde opbouw en de volgende onderdelen komen regelmatig aan bod:
- Warming-up – Elke training begint met het onderdeel opwarmen waarbij ook aan de conditie wordt gewerkt. Opwarmen is belangrijk zodat het hart zich op een beheerste manier kan aanpassen aan de inspanning. Daarnaast verklein je met een goede opwarming het risico op blessures. Een goede conditie is van groot belang voor een optimale beoefening van kung fu.
- Conditie / kracht – Voor een optimale beoefening van kung fu moet je lichaam in een goede conditie zijn en voldoende kracht bezitten. Je hoeft niet overdreven sterk te zijn, want dit kan de explosiviteit van de bewegingen soms remmen. Conditie is belangrijk om de duur van de oefeningen vol te houden.
- Lenigheidbeoefening – Lenigheid is de basis voor het goed uitvoeren van de technieken en is een vast onderdeel van onze warming-up. Voor de hogere banders wordt lenigheid steeds belangrijker.
- Trapoefening – Voor een optimale beoefening van kung fu moet je de traptechnieken beheersen. Deze zijn een belangrijk onderdeel van de basis van traditioneel kung fu.
- Klassieke zelfverdediging – Bij dit onderdeel trainen we technieken die zijn gericht op de zelfverdediging en tegenaanvallen. Hier toon je hoe goed je kung fu beheerst.
- Trainen op doel – Trainen op doelen is een vast onderdeel binnen onze school. Meestal gaat dit samen met een sparring- (Nuk Sau) of conditietraining.
- Klassieke vormen (Chuan) – Chuans zijn een patroon van Kung Fu technieken die een gevechtsituatie simuleren. Het is een combinatie van alle mogelijke kung fu technieken, lichaamsbeheersing en lenigheid.
Nummer Titel Link 1e vorm Lien Tao Chuan 2e vorm Xi Liu Chuan Video op YouTube 3e vorm Gian Chuan 4e vorm Si Chuan 5e vorm Gung Bu Chuan 6e vorm Liu Chuan Video op YouTube 7e vorm She Hao Chuan 8e vorm Hok Chuan - Kung Fu solo (klassieke basisstanden, hand- en beentechnieken)
- Wapenbeoefening – Kenmerkend voor kung fuschool Peng Ying Shui is het Chinese wapengebruik. Wapens zijn een verlengstuk van je arm en zijn onderverdeeld in lange-, korte-, flexibele-, projectiel- en werpwapens.
Lees meer over de verschillende wapen van het traditionele Kung Fu. - Sparring (Nuk-sau) – Bij sparren moeten twee deelnemers, die voorzien zijn van beschermers, het tegen elkaar opnemen. Het sparren bij wedstrijden houdt in dat de deelnemers elkaar bevechten door middel van direct fysiek contact, en ze wordt gewonnen door de deelnemer met het hoogst aantal punten aan het eind van een gevecht. Meestal bestaat zo’n gevecht uit drie ronden van drie minuten. Punten worden toegekend wanneer geoorloofde technieken nauwkeurig en krachtig op de geldige scoringszones van het lichaam worden uitgevoerd. Sparren bij wedstrijden is altijd semi-contact.
Conditie
Elke training begint met het onderdeel opwarmen waarbij ook aan de conditie wordt gewerkt. Opwarmen is belangrijk zodat het hart zich op een beheerste manier kan aanpassen aan de inspanning. Daarnaast verklein je met een goede opwarming het risico op blessures. Een goede conditie is van groot belang voor een optimale beoefening van kung fu.
Onder conditie verstaan wij:
- Uithoudingsvermogen
- Kracht
- Lenigheid
- Concentratie
- Balans
- Doorzettingsvermogen
Persoonlijke ontwikkeling
Jaarlijks worden vaardigheidstoetsen afgenomen (de zogenoemde Tuan Gao Li) die een leerling de toegang geven tot een hogere niveau van beoefening.
De trainers bepalen of iemand deel mag nemen aan een examen. Dit is afhankelijk van de lichamelijke conditie, de beheersing van de stof, de aanwezigheid, het gedrag en de houding van de leerling tijdens de wekelijkse lessen.
Tijdens de examens wordt naast de gewenste stofbeheersing ook gelet op kleding, houding en gedrag. Op basis van deze factoren wordt beslist of de leerling aan een hogere Tuan mag beginnen.
De volgorde van Tuans
De gradatie van het niveau van een leerling loopt volgens het familieprincipe. Aan elke Tuan (beoefeningsgraad) is een gekleurde band en een titel verbonden. Hieronder vind je een overzicht van alle Tuans, de bijbehorende gekleurde band, de titel en de betekenis hiervan.
Tuan | Kleur band | Titel | Betekenis |
---|---|---|---|
1e | Wit | Si-Dei / Si-Mui | Jongere Kung Fu broer / Jongere Kung Fu zus |
2e | Geel | Si-Dei / Si-Mui | Jongere Kung Fu broer / Jongere Kung Fu zus |
3e | Oranje | Si-Dei / Si-Mui | Jongere Kung Fu broer / Jongere Kung Fu zus |
4e | Rood | Si-Dei / Si-Mui | Jongere Kung Fu broer / Jongere Kung Fu zus |
5e | Groen | Si-Hing / Si-Je | Jongere Kung Fu broer / Jongere Kung Fu zus |
6e | Blauw | To-Suen | Leerling van To-Dei |
7e | Bruin | To-Dei | Leerling van Si-Fu, volgeling |
Vanaf de 7e Tuan verandert de benadering en interpretatie van de Tuans. Als een man geboren wordt is hij een kind. Hij wordt volwassen en krijgt zelf kinderen en wordt daarmee vader. Krijgen zijn kinderen op hun beurt weer kinderen, dan wordt hij grootvader, enzovoort. De filosofie achter deze ontwikkeling is dat de geestelijke afstand tussen personen, naarmate zij volwassener worden, telkens kleiner wordt. De ‘vader’ draagt de traditie, kennis en filosofie van kung fu over aan de jongere generatie die deze later weer overdraagt aan de volgende generatie.
Tuan | Kleur band | Titel | Betekenis |
---|---|---|---|
8e | Zwart | Si-Fu | Kung Fu vader |
9e | Zwart | Si-Kung | Kung Fu grootvader |
10e | Zwart | Si-Jo | Leraar van Si-Kung |
11e | Zwart | Chung-Si | Grootmeester van een stijl |
Zwart | Jo-Si | Oprichter van een stijl (hier is geen Tuan aan verbonden) |
Kung fu school Peng Ying Shui acht wederzijds respect, normen, waarden en gepaste trots zeer hoog.